Koleje Wąskotorowe na Kresach Wschodnich II Rzeczpospolitej Polskiej

  • Dodaj recenzję:
  • Producent: Kolpress
  • Waga: 1.78 kg
  • Dostępność: Mało
  • 84,00 zł 92,00 zł

Carlheinz Becker, Bogdan Pokropiński, Ryszard Pyssa, Krzysztof Zintel

Koleje Wąskotorowe na Kresach Wschodnich II Rzeczpospolitej

376 stron formatu A4, papier kredowy, liczne ilustracje, mapki, schematy, oprawa twarda. KOLPRESS, wydanie I, Poznań 2020 r.

ISBN: 978-83-943075-9-2

Carlheinz Becker, Bogdan Pokropiński, Ryszard Pyssa, Krzysztof Zintel

Koleje Wąskotorowe na Kresach Wschodnich II Rzeczpospolitej

376 stron formatu A4, papier kredowy, liczne ilustracje, mapki, schematy, oprawa twarda. KOLPRESS, wydanie I, Poznań 2020 r.

ISBN: 978-83-943075-9-2

 W książce przedstawiono historię 46 kolei wąskotorowych na ziemiach dawnych Kresów Wschodnich II Rzeczpospolitej Polskiej od ich początków po ostatnie lata eksploatacji. Są to mozolnie gromadzone przez wiele lat okruchy ich historii ocalałe w różnych źródłach, zbiorach archiwalnych i prywatnych, literaturze, prasie i pamiętnikach, a ostatnio także w internecie. Dwie wojny światowe, wielokrotne zmiany władców tych ziem, a także przesiedlenie po II wojnie światowej ludności polskiej i ukraińskiej ze wschodu na zachód uszczupliły źródła tak, że dokładny obraz tej historii nie jest możliwy, ale pozwala ją przynajmniej we fragmentach pokazać. Jej początki to budowa pierwszych kolei leśnych w Karpatach Wschodnich w latach 90. XIX wieku poprzez uruchomienie Kolei Święciańskiej w 1893 roku po lata I wojny światowej, kiedy z wielkim rozmachem i znacznym wysiłkiem żołnierzy i jeńców wojennych na bezdrożach Wileńszczyzny, Polesia, Wołynia i Huculszczyzny po obu stronach frontu pośpiesznie budowano mnóstwo wojskowych kolei polowych, aż do połowy lat 20. XX wieku, czasów zagospodarowywania i uprzemysłowienia ziem wschodnich II RP.

Pierwsze dwa rozdziały krótko i ogólnie szkicują dzieje Kresów Wschodnich od czasu I RP po lata po II wojnie światowej oraz historię, a głównie technikę niemieckich, austro-węgierskich i rosyjskich wąskotorowych wojskowych kolei polowych. Te koleje wojskowe były początkiem nowoczesnej komunikacji na ziemiach wschodnich II RP. Trzy kolejne rozdziały opisują koleje wąskotorowe według rodzaju użytkowników i charakteru eksploatacji w trzech grupach: koleje PKP, gospodarcze i leśne.

SPIS  TREŚCI:

  1. Kresy Wschodnie Rzeczpospolitej Polskiej 
    Zarys dziejów kresów na przestrzeni wieków
    Sytuacja gospodarcza kresów Wschodnich w latach II Rzeczpospolitej
    Województwa kresowe II Rzeczpospolitej
  2. Początki kolei żelaznych na kresach wschodnich
    Koleje normalnotorowe na Kresach Wschodnich
    Wojskowe wąskotorowe koleje polowe
    Koleje wąskotorowe Dyrekcji Kolejowej w Wilnie 
  3. Koleje wąskotorowe PKP na Kresach wschodnich 
    Kolej Brasławska
    Kolej Świeciańska i Naroczańska
    Koleje wąskotorowe w Wilnie
    Kolej Marcinkaniecka
    Kolej Gawia – Iwie i Juraciszki – Piesiewicze
    Kolej Nowogródzka
    Kolej Baranowicka
    Kolej Honczary – Filipowicze
    Kolej Orańczyce – Prużana
    Kolej Błudeń – Bereza Kartuska
    Kolej Poleska
    Kolej Antonowiecka
    Kolej Wołyńska
  4. Koleje gospodarcze na Kresach Wschodnich 
    Kolej Huty Szkła "Niemen" i tartaku w Brzozówce
    Kolej Hancewicze – Deniskowicze
    Kolej Łuszcza – Czuczewicze
    Kolej Twierdza – Miasto w Brześciu nad Bugiem
    Kolej konna Maniewicze – Karsin
    Koleje Kamieniołomów w Klesowie
    Kolej Ostki – Tupik / Wojtkiewicze
    Kolej Kiwerce – Kolonia Gruszwica
    Kolej Brody
    Kolej konna węglowa Dżurów – Widynów
  5. Koleje leśne w Karpatach Wschodnich
    Koleje leśne w Bieszczadach Zachodnich
    Koleje leśne w Bieszczadach Wschodnich
    Koleje leśne w Gorganach
    Koleje leśne w Beskidach Huculskich i Czarnohorze
    Turyści na kolejach leśnych w Karpatach Wschodnich 
  6. Tabor kolei kresowych
    Parowozy
    Trakcja spalinowa
    Wagony