Koleje Wąskotorowe na Kresach Wschodnich II Rzeczpospolitej Polskiej
- Add feedback:
- Manufacturer: Kolpress
- Weight: 1.78 kg
-
Availability:
Mało
- 84.00 zł 92.00 zł
Carlheinz Becker, Bogdan Pokropiński, Ryszard Pyssa, Krzysztof Zintel
Koleje Wąskotorowe na Kresach Wschodnich II Rzeczpospolitej
376 stron formatu A4, papier kredowy, liczne ilustracje, mapki, schematy, oprawa twarda. KOLPRESS, wydanie I, Poznań 2020 r.
ISBN: 978-83-943075-9-2
Carlheinz Becker, Bogdan Pokropiński, Ryszard Pyssa, Krzysztof Zintel
Koleje Wąskotorowe na Kresach Wschodnich II Rzeczpospolitej
376 stron formatu A4, papier kredowy, liczne ilustracje, mapki, schematy, oprawa twarda. KOLPRESS, wydanie I, Poznań 2020 r.
ISBN: 978-83-943075-9-2
W książce przedstawiono historię 46 kolei wąskotorowych na ziemiach dawnych Kresów Wschodnich II Rzeczpospolitej Polskiej od ich początków po ostatnie lata eksploatacji. Są to mozolnie gromadzone przez wiele lat okruchy ich historii ocalałe w różnych źródłach, zbiorach archiwalnych i prywatnych, literaturze, prasie i pamiętnikach, a ostatnio także w internecie. Dwie wojny światowe, wielokrotne zmiany władców tych ziem, a także przesiedlenie po II wojnie światowej ludności polskiej i ukraińskiej ze wschodu na zachód uszczupliły źródła tak, że dokładny obraz tej historii nie jest możliwy, ale pozwala ją przynajmniej we fragmentach pokazać. Jej początki to budowa pierwszych kolei leśnych w Karpatach Wschodnich w latach 90. XIX wieku poprzez uruchomienie Kolei Święciańskiej w 1893 roku po lata I wojny światowej, kiedy z wielkim rozmachem i znacznym wysiłkiem żołnierzy i jeńców wojennych na bezdrożach Wileńszczyzny, Polesia, Wołynia i Huculszczyzny po obu stronach frontu pośpiesznie budowano mnóstwo wojskowych kolei polowych, aż do połowy lat 20. XX wieku, czasów zagospodarowywania i uprzemysłowienia ziem wschodnich II RP.
Pierwsze dwa rozdziały krótko i ogólnie szkicują dzieje Kresów Wschodnich od czasu I RP po lata po II wojnie światowej oraz historię, a głównie technikę niemieckich, austro-węgierskich i rosyjskich wąskotorowych wojskowych kolei polowych. Te koleje wojskowe były początkiem nowoczesnej komunikacji na ziemiach wschodnich II RP. Trzy kolejne rozdziały opisują koleje wąskotorowe według rodzaju użytkowników i charakteru eksploatacji w trzech grupach: koleje PKP, gospodarcze i leśne.
SPIS TREŚCI:
- Kresy Wschodnie Rzeczpospolitej Polskiej
Zarys dziejów kresów na przestrzeni wieków
Sytuacja gospodarcza kresów Wschodnich w latach II Rzeczpospolitej
Województwa kresowe II Rzeczpospolitej - Początki kolei żelaznych na kresach wschodnich
Koleje normalnotorowe na Kresach Wschodnich
Wojskowe wąskotorowe koleje polowe
Koleje wąskotorowe Dyrekcji Kolejowej w Wilnie - Koleje wąskotorowe PKP na Kresach wschodnich
Kolej Brasławska
Kolej Świeciańska i Naroczańska
Koleje wąskotorowe w Wilnie
Kolej Marcinkaniecka
Kolej Gawia – Iwie i Juraciszki – Piesiewicze
Kolej Nowogródzka
Kolej Baranowicka
Kolej Honczary – Filipowicze
Kolej Orańczyce – Prużana
Kolej Błudeń – Bereza Kartuska
Kolej Poleska
Kolej Antonowiecka
Kolej Wołyńska - Koleje gospodarcze na Kresach Wschodnich
Kolej Huty Szkła "Niemen" i tartaku w Brzozówce
Kolej Hancewicze – Deniskowicze
Kolej Łuszcza – Czuczewicze
Kolej Twierdza – Miasto w Brześciu nad Bugiem
Kolej konna Maniewicze – Karsin
Koleje Kamieniołomów w Klesowie
Kolej Ostki – Tupik / Wojtkiewicze
Kolej Kiwerce – Kolonia Gruszwica
Kolej Brody
Kolej konna węglowa Dżurów – Widynów - Koleje leśne w Karpatach Wschodnich
Koleje leśne w Bieszczadach Zachodnich
Koleje leśne w Bieszczadach Wschodnich
Koleje leśne w Gorganach
Koleje leśne w Beskidach Huculskich i Czarnohorze
Turyści na kolejach leśnych w Karpatach Wschodnich - Tabor kolei kresowych
Parowozy
Trakcja spalinowa
Wagony